[ Pejuang Pena ]

Tuesday, January 3, 2012

Tarbiah vs Akademik.


Assalamualaikum.

Setiap manusia pasti melalui proses tarbiah, tidak kira satu jenis tarbiah atau pun banyak, tarbiah yang baik mahupun buruk. Proses itulah yang bakal menentukan hala tuju hidup seseorang, sama ada berjaya atau sebaliknya. Boleh saya ertikan tarbiah itu sebagai suatu pendidikan lahiriah dan batiniah, yang mensasarkan apa-apa tujuan dalam melayari bahtera hidup, sama ada berlandaskan tuhan atau syaitan, ilmu atau nafsu, maknawi atau material, logika atau halusinasi, realiti atau ilusi, hakiki atau fantasi, ukhrawi atau duniawi. Semestinya proses tarbiah yang betul sahaja membawa dan membuka kebahagiaan yang abadi begitu juga tarbiah yang salah akan mengarus dan menjerumus kepada kesengsaraan.

Siapakah pentarbiah? Jika di rumah ibu bapalah, jika di sekolah gurulah, jika di masjid imamlah, jika di universiti pensyarahlah, begitu juga selanjutnya. Ya, kamu juga penyumbang kepada tarbiah; kepada adik-beradik, rakan-rakan, masyarakat dan lain-lain. Akhlak dan kelakuan yang kamu bawa itulah hasil tarbiah. Jika baik akhlak kamu, saya boleh katakan kamu seorang pentarbiah, jika teruk akhlak kamu saya tak teragak menyenarai kamu sebagai penyumbang, bukan itu sahaja malah perosak.

Jika tuhan diangkat sebagai sasaran, insya Allah sehebat mana onak dan duri yang ditempuhi pasti akan kembali ke pangkal jalan. Jika syaitan, maka seindah mana pun hidup yang dirasai, dengan segala macam kemewahan dan keseronokan binasalah jua. Ada pelalu tarbiah solehah tetap juga senang tanpa cabaran, ada juga perlu melangkaui beberapa ujian pahit tapi tetap juga berpatah ke asal tujuan. Namun percayalah bahawa ada pelalu tarbiah tolehah secantik mana lukisan pemandagannya, tetap kembali ke sehina-hina tempat pemergian. Kerana kebahagiaan sebenar bukanlah di dunia fana ini, hanyasanya akhiratlah jua.

Apa guna kamu ada pencapaian akademik yang cemerlang tapi melabur kepada keruntuhan sosial dan akhlak? Pergaulan bebas, zina, rogol, arak, negative social, balaci (budak mentah makan gaji@kuli kelas bawah kaki), lurus bendul, bodoh. Apa guna kamu ada prestasi kerja yang gemilang tapi melabur kepada kehancuran institusi kekeluargaan dan kemelesetan ekonomi? Bunuh, kelab malam, robot suruhan, penindas, pengemis, premis judi. Apa semua ini?! Itulah jadi bila agama tak jadi pegangan, itulah jadi bila ulamak diketepikan malah hiburan (cth : artis) didewakan, itulah jadi bila kehendak nafsu diutamakan, itulah jadi bila tarbiah solehah tak dilaksanakan.

Bila-bila masa sahaja tarbiah boleh dimulakan. Sekarang pun masih tak terlambat, bina dan terus bina, jangan rasa susah mencari dan terus mencari. Jangan syok mengejar dunia, maka perhentian-perhentian yang dilalui itu semuanya tipu belaka, kerana matlamat utamanya ialah dunia. Tapi lekalah mengejar akhirat, maka perhentian-perhentian yang dilalui itu semuanya benar belaka, kerana matlamat utamanya ialah akhirat.




Iklan.


&


Perbincangan dibuka.

No comments:

Post a Comment