[ Pejuang Pena ]

Thursday, December 15, 2011

Hudud?

Assalamualaikum semua warga blogger dan salam sejahtera kepada semua sahabat pejuang pena yang disayangi sekalian. Sang Pemikir ingin menyentuh sedikit mengenai bicara hudud yang kepoh dibangkitkan sekumpulan 'manusia' baru-baru ini. Kemudian video itu dibalas oleh pihak lain yang terpanggil untuk menjawab dan menenangkan semula keadaan yang boleh dianggap 'panas' dan boleh mengelirukan rakyat itu.

Bagi sesiapa yang sudah dan akan menonton video dibawah ini, Sang Pemikir mahu tinggalkan di sini beberapa persoalan buat tatapan semua Pembloin untuk menilai sendiri bagaimana tahap pemikiran mereka. Apakah prinsip dan pegangan mereka terhadap hukum Allah yang diturunkan untuk mendisiplinkan umat manusia? Apakah terjejas aqidah dan keimanan mereka pada agama Islam kita yang suci? Bagaimana pandangan orang bukan Islam terhadap orang Islam apabila orang Islam sendiri memperlekeh hukum agama Islam? Apakah perlu mereka mengeluarkan pendapat peribadi mengenai hukum hudud dan dipertontonkan umum? (Bukankah satu dunia boleh lihat laman youtube?) Siapakah mereka dan apakah autoriti mereka untuk mengeluarkan hukum hudud yang bukan isu kecil dalam perbincagan Islam? Sekalipun mereka berpendapat mengenai hukum hudud adakah ia bertepatan dengan konsep sebenar ataupun meleset ke lencongan 'maut'? Apakah motif dan tujuan video ini dihasilkan? Apakah kesan dan kebaikan terhadap masyarakat, Islam mahupun bukan Islam, daripada video ini?

Ada lagi persoalan Sang Pemikir mahu lontarkan tapi cukuplah setakat itu sahaja bagi menggerakkan minda muda mudi Melayu kini.

Video inilah Sang Pemikir maksudkan.

[ LAGI HUDUD PAS ]

Dan di bawah ini pula bagi Sang Pemikir adalah sebagai membidas hujah lantas bertujuan meredakan tohaman kasar oleh kru-kru video di atas. Video ini nampak lebih santai dan betul-betul sembang rakyat. Jalan cerita menarik dan kelihatan lebih realiti dan hidup.

[ Oley!! ]

Suka juga Sang Pemikir sertakan respon dan komentar oleh Ustaz Zulkifli Ahmad mengenai video 'Lagi Hudud Pas'. Kata-katanya yang ringkas tapi terkandung isi penting yang padu, padat, dan penuh hikmah.

[ ust Zul hukum video sembang rakyat ]

Semasa Sang Pemikir jalan-jalan di dunia blog untuk mencari jawapan mengenai video 'Lagi Hudud Pas', Sang Pemikir ada terjumpa pembongkaran siapakah dalang dalam pembikinan video tersebut, suka juga di sini Sang Pemikir lampirkan laman sesawang itu. Pandai-pandailah Pembloin semua ukur ya?

Apa pula kata Ustaz Azhar Idrus? Layan...
Hukum Hina,Sindir atau Mempertikaikan Hukum Hudud ]

Ok. Itu saja untuk entry kali ini. Semoga akal kita dipandu dengan fahaman yang bersih dan fikiran yang jernih. Amin.


No comments:

Post a Comment