[ Pejuang Pena ]

Tuesday, December 27, 2011

Telung Soalan = Tiga Soalan.


Salam sayang kepada semua Sang Pengembara dari lubuk hati Sang Pemikir. Lebih kurang tiga hari Sang Pemikir tak post entry kan? Nak tau Sang Pemikir buat apa? Ha, Sang Pemikir cuba dapatkan cerita pendek dalam Bahasa Jawa bersama terjemahannya. Jom baca =)

Bocah nom : Aku eneng telung soalan ;
1) Nek bener tuhan kuwi eneng, dudohke kewujudan tuhan karo aku.
2) Opo sing dijenengi taqder?
3) Nek setan digawe seko api, keneng opo dilebokke nang jero neroko sing digawe seko api?
Opo tuhan orak pernah mikir sejeru kuwi?

Pak Imam : <pang> Jikok kuwe tabok aku ki.</pang>

Bocah nom : Nek opo nabok aku? Pak Imam nyeneni ke?

Pak Imam : Aku orak nyeneni. Taboan aku seng disek yolah jawapan aku sing telung soalan mau.

Bocah nom : Aku tenan-tenan orak ngerti.

Pak Imam : Kepiye rasane taboan aku mau?

Bocah nom : Wes tentu saket mbanget.

Pak Imam : Dadine, kuwe pecoyo saket kuwi eneng?

Bocah nom : Yo.

Pak Imam : Dudohke aku nang ndi sakite? Kuwilah jawapan soalan sing disek. Kito kabeh ngerasakke kewujudan tuhan tompo mampu ndelok. Eneng ke kuwe mimpi mambengi aku arek nabok kuwe dino iki?

Bocah nom : Orak.

Pak Imam : Pernah ke kuwe mikir aku arek nabok kuwe?

Bocah nom : Orak.

Pak Imam : Kuwilah sing dijenengi taqder. Wokey, tangan sing aku nabok kuwe ki digawe seko opo?

Bocah nom : Kulit (tanah).

Pak Imam : Walopon setan dan neroko didadekke seko api, nek tuhan arek ndadekke neroko akan dadi nggon seng nyakiti untok setan.

Pemuda : Saya ada tiga soalan ;
1) Kalau benar tuhan itu ada, tunjukkan kewujudan tuhan pada saya.
2) Apakah yang dinamakan takdir?
3) Kalau syaitan dibuat dari api, kenapa dimasukkan ke dalam neraka yang dibuat dari api?
Apakah tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Pak Imam : <Pang> Rasakan penampar ini.

Pemuda : Kenapa tampar saya? Pak Imam marah ke?

Pak Imam : Saya tidak marah. Tamparan saya tadi adalah jawapan kepada tiga soalan tadi.

Pemuda : Saya betul-betul tidak faham.

Pak Imam : Bagaimana rasa tamparan saya tadi?

Pemuda : Sudah tentu sakit sangat.

Pak Imam : Jadi, kamu percaya sakit itu ada?

Pemuda : Ya.

Pak Imam : Tunjukkan di mana sakitnya? Itulah jawapan soalan tadi. Kita semua merasakan kewujudan tuhan tanpa mampu melihatNya. Adakah kamu bermimpi malam tadi saya mahu menampar kamu hari ini?

Pemuda : Tidak.

Pak Imam : Pernahkah kamu terfikir saya akan menampar kamu?

Pemuda : Tidak.

Pak Imam : Itulah yang dinamakan takdir. Baik, tangan yang menampar kamu ini dibuat daripada apa?

Pemuda : Tanah.

Pak Imam : Walaupun syaitan dan neraka dijadikan daripada api, jika tuhan mahu jadikan, neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan bagi syaitan.

No comments:

Post a Comment