Assalamualaikum.
Sekalian makhluk di bumi ini
termasuk saya, Sang Pemikir dan semua Sang Pengembara tidak akan ditimpa
sebarang ujian melainkan semuanya telah termaktub dalam rahsia Allah sebelum
kita diwujudkan lagi. Selesai sudah ketetapan dicatit, lembaran telah terangkat,
suratan hidup telah terbuku, dan ketentuan siap ditulis. Tiada sesuatu dapat
menimpa kita kecuali apa yang telah dicatat sejak azali. Ujian datang bukanlah
untuk menyalahkan kamu dan apa-apa yang menyalahkan kamu bukanlah musibah
semata-mata.
Sekiranya pegangan ini terpahat
padu dalam jiwa kita dan melekat kuat dalam sanubari, maka segala ujian yang
mendatang akan berubah kepada kurniaan, cubaan akan bertukar menjadi pemberian,
dan setiap peristiwa dipandang sebagai anugerah dan alamat yang baik. Lihat
hadis Nabi sollallahu ‘alaihi
wa sallam yang diriwayatkan
oleh Imam al-Bukhari :
من يرد الله
به خيرا يصب منه
Maksudnya : Sesiapa yang
dikehendaki oleh Allah akan kebaikan dia bakal didatangi pelbagai ujian.
Allah tidak akan sengaja bebankan
kita dengan penyakit, kematian anak, kerugian wang, mahupun kebakaran rumah
kerana Dia telah tetapkan qadhak dan qadar. Kita anggap begitu sahaja dan
segala pilihan terbaik kita serah padaNya. Moga-moga kita dapat ganjaran pahala
dan dosa-dosa diampunkan.
Beruntunglah orang yang ditimpa
musibah jika mereka sulami kesabaran dan penyerahan kepada tuhan yang maha
Penguasa, Pemberi, Pemilik, dan Pelimpah nikmat. Ingatlah di akhirat nanti,
tidak akan dipersoal urusan Allah bahkan urusan merekalah (Sang Pemikir dan
Sang Pengembara) yang akan ditanya.
Selagi mana kita tidak beriman
dengan qadhak dan qadar selagi itulah tidak tenang urat saraf (kesabaran),
tidak tenteram kebimbangan jiwa, dan tidak hilang keraguan hati. Perintah Allah
sudah dikunci bertepatan dengan keupayaan masing-masing. Janganlah kita kesali
diri, jangan sangka dalam keupayaan mempertahankan tembok akan sewenang-wenang
runtuh, takungan air akan tumpah, pengawasan emosi akan rapuh, dan pemeliharaan
rapi terhadap kaca akan pecah (semua ini adalah majazi=kiasan). Semua itu tak
munasabah pada pandangan kita. Qadar akan dipenuhi, qadhak akan ditunaikan, dan
suratan akan terlaksana. Diberitakan dalam kitab suci al-Quran, surah al-Kahfi ayat 29 :
فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن
وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ
Maksudnya : Jika kamu mahu beriman,
berimanlah. Dan jika kamu mahu kufur, kufurlah. (terhadap qadhak dan qadar)
Serahkan
diri kita pada ketentuan taqdir sebelum dikepung oleh bala tentera
ketidakpuasan, rungutan, dan keluhan hati. Pasrahlah pada pelaksanaan qadhak
sebelum kita dibanjiri bah penyesalan. Betulkan semula situasi. Seandainya kita
pernah berusaha bersungguh-sungguh dan berikhtiar pada sesuatu perkara tapi
tetap juga berlaku sesuatu yang kita telah berwaspada terhadapnya, terimalah
hakikat bahawa memang itulah perkara yang dikehendaki berlaku. Insafi hadis
yang dipetik dari riwayat Imam Muslim, Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
فإن أصابك شيء فلا تقل : لو أني فعلت
كذا كان كذا وكذا ولكن قل : قدر الله وما شاء فعل، فإن "لو" تفتح عمل
الشيطان
Maksudnya : Jika kamu ditimpa sesuatu musibah
janganlah berkata, “Kalaulah aku buat begini pasti akan jadi sekian sekian”
tapi katakanlah, “Allah telah tetapkan, apa yang Dia mahu pasti berlaku.”
Sesungguhnya ‘kalau’ itu membuka pintu laluan bagi syaitan durjana.
No comments:
Post a Comment