عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ ا للهِ
صلى الله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ
هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)) . رواه إماما الحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة بن بردزیة البخاري، وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري في صحيحيهما اللذین من أصح الكتب المصنفة.
Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Kattab radiallahu 'anhu beliau berkata : Aku mendengar Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan sesungguhnya bagi setiap orang itu bergantung pada apa yang diniatkan. Sesiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.
Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim al-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling sahih (al-Imam al-Bukhari meriwayatkannya pada bahagian awal kitab sahihnya, juga dalam Kitab Iman dan beberapa
tempat lain dalam kitab sahihnya. al-Imam Muslim meriwayatkannya dalam Kitab al-Imarah Bab : إنما الأعمال
بالنية) باب قوله ) hadis nombor 1908).
Hadis ini adalah salah satu hadis utama dalam lslam. Pokok perbincangan hadis :
1) Sebab keluar hadis ini - kisah hijrah Ummu Qais.
2) Kenapa niat penting untuk bezakan ibadat dengan adat - untuk tentukan qasad amal - adakah untuk Allah atau lainnya.
3) Hukum melafazkan niat (jahr) - tidak thabit dalam quran dan sunnah - (asal ibadah haram kecuali berdalil) - fuqahak Syafie : sunnat. Haram sekiranya dengan jahr niat boleh mengganggu orang lain (solat).
4) Kesan niat baik pada perkara yang harus - dikira sebagai qurbah (penghampiran dengan Allah), dan diberi pahala baginya. Makan minum - niat nak buat ketaatan/memberi nafkah - (hak anak/isteri) jimak/bergaul dgn isteri - dikira ibadah (memberi hak).
5) Beberapa langkah perkara harus bertukar menjadi qurbah - tidak boleh jadikan gambaran luaran perkara harus sebagai qurbah. Contohnya berdiri di bawah panas matahari (hadis nazar seorang lelaki). Perkara yang harus sebagai wasilah kepada ibadah. Mengambil ia sebagai tasyrik ilahi - yakin bahawa ianya harus/
tidak melampau/ menepati syariat. Menganggap ia sebagai juz’ie - tak boleh berpanjangan sehingga membinasakan diri - seperti - tak makan - berdosa.
Antara pengajaran hadis :
Niat adalah teras segala amalan. Amalan baik mesti disertakan niat yang baik. Amalan yang buruk atau amalan yang baik tetapi dijalankan tidak mengikut aturan syarak, tidak membawa apa-apa faedah walaupun dilakukan dengan niat yang baik. Demikian juga amalan baik jika diniatkan bukan kerana Allah, seumpama kerana riya', menunjuk-nunjuk atau kerana suatu tujuan duniawi, maka ia tidak memberikan apa-apa faedah.
Ulamak ada berkata : Boleh jadi suatu amalan kecil menjadi besar kerana niat dan suatu amalan yang besar menjadi kecil kerana niat. Sesuatu amalan dibalas berdasarkan niat pelakunya. Hijrah adalah suatu peristiwa besar dalam lslam di mana umat lslam diperintahkan berhijrah. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, dia akan dikurniakan pahala besar, sebaliknya jika kerana dunia atau perempuan, maka dia hanya mendapat apa yang diniatkannya.
Walaupun hijrah sudah tiada lagi, namun hijrah dengan makna meninggalkan maksiat kepada melakukan taat, ia juga dianggap hijrah yang akan dikurniakan pahala.
No comments:
Post a Comment