[ Pejuang Pena ]

Friday, November 4, 2011

Amaran keras tentang bahaya mengklasifikasikan seseorang sebagai kafir.



Ramai sekali manusia tersalah dalam memahami hakikat sebab-sebab yang boleh mengeluarkan seseorang dari lingkungan Islam dan menjatuhkan hukum sebagai kafir; semoga Allah memperbaiki diri mereka. Kamu dapat lihat ada antara mereka sangat pantas menghukumkan kafir pada sebahagian muslim hanya dengan sebab percanggahan (pendapat atau amalan), hingga kita dapati cuma sedikit sahaja yang tidak disabit dengan tuduhan itu. Kita cuba menyangka baik atas tindakan-tindakan mereka itu, kita katakan, “Moga-moga niat mereka murni, iaitu mereka mahu melakukan amar ma’ruf dan nahi munkar tapi mereka terlepas pandang bahawa dalam pelaksanaan tugas itu hendaklah dikerjakan secara hikmah beserta peringatan yang baik. Jika keadaan memaksa untuk berdebat, juga mestilah diteruskan dengan cara yang sesuai. Allah berfirman dalam surah an-Nahl ayat 125 :

Maksudnya : Serulah ke jalan tuhanmu dengan cara bijaksana dan pelajaran yang baik, serta berbahaslah dengan mereka dengan cara terbaik.

Dengan demikian lebih berkesan dalam menarik perhatian dan melancarkan sasaran yang dituju, manakala cara yang berlawanan dari itu adalah suatu kesalahan dan kebodohan.
          
Sekiranya kamu lihat seorang pemuda Islam yang kebiasaannya menunaikan solat, melaksanakan kefardhuan tehadap Allah, menjauhi perbuatan haram, menyebarkan dakwah, membina masijd, dan mengotakan janjinya. Lalu dia enggan menurut ajakanmu untuk melakukan suatu perkara yang kamu pandang ia sebagai wajib sedangkan dia tidak berpendapat sebegitu, dan perbincangan ulamak terhadap perkara itupun terdapat perselisihan. Kemudian kamu mengkafirkan pemuda itu hanya kerana percanggahan fahaman, ketika itu kamu telah melakukan satu kemungkaran besar, kamu telah mendatangkan perkara yang dilarang oleh Allah yang menyuruh kamu mengambil pendekatan secara berhikmah dan baik-baik.
               
Imam as-Sayyid Ahmad Masyhur al-Haddad berkata, “Para ulamak bersepakat melarang amalan mengkafirkan seseorang selagi dia masih menghadap kiblat yang sama, kecuali dia menafikan tuhan Sang Pencipta yang maha berkuasa, syirik yang benar-benar jelas yang tidak mampu disangkal, mengingkari kenabian para Nabi, menafikan perkara-perkara agama yang sememangnya diketahui umum, menolak dalil-dalil mutawatir, atau hukum-hukum umum yang disepakati para ulamak.”
     
Antara perkara umum yang sememangnya diketahui adalah seperti mentauhidkan Allah, beriman pada para Nabi, keakhiran risalah yang dibawa oleh Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam, kebangkitan semula di hari akhirat, perhitungan amalan serta pengadilannya, syurga, dan neraka. Kafirlah bagi sesiapa yang sengaja mengingkarinya dan tidak boleh dimaafkan atas kejahilannya melainkan orang yang baru memeluk Islam hinggalah dia mengetahuinya, kemudian tidak dimaafkan pengingkaran selepas pengetahuan.
          
Dalil mutawatir yang dimaksudkan di atas adalah riwayat yang disampaikan oleh golongan yang ramai, pengkhabaran itu bebas dari tanggapan bahawa mereka berkomplot untuk menghasilkan riwayat tersebut, tidak kira sama ada pada tingkatan perawi seperti hadis : Sesiapa yang mendustaiku secara sengaja, maka sediakanlah satu tempat baginya dalam neraka (riwayat al-Bukhari daripada Abu Hurairah).
Mahupun tingkatan kategori (taraf) seperti mutawatirnya al-Quran, sampainya sanad al-Quran ke semesta alam di timur dan barat, secara pembelajaran, pembacaan dan penghafalan. Ia diajarkan oleh sekumpulan besar masyarakat ke sekumpulan besar yang lain mengikut peringkat-peringkat yang tersusun, maka di situ tidak perlu kepada  nisbah sandaran.
         
Mutawir itu boleh berlaku pada jenis amalan dan warisan seperti amalan-amalan yang dilakukan dari zaman nabi hingga sekarang. Atau jenis pada ilmu seperti mukjizat nabi, walau sebahagian mukjizat itu tidak ramai menyaksikan tapi hasil yang diperoleh daripadanya ia tetap kekal mutawatir dalam pengetahuan setiap muslim.
         
Adalah sangat bahaya membuat penghukuman kafir terhadap seorang muslim selain dari batasan yang digariskan tadi. Dinukilkan dalam kitab Sahih Bukhari, Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Apabila seorang lelaki berkata kepada saudaranya, ‘Wahai si kafir!’ maka perkataan itu kembali semula kepada salah seorang di antara kedua-duanya.”
       
Seseorang itu tidaklah bersih hatinya melainkan dia benar-benar tahu konsep syariah dalam pemasukan kafir dan pembebasannya, serta mengenali had pemisah di antara kafir dan iman pada kaca mata syariah.

Kita tidak seharusnya menjerumuskan diri dalam medan pengkafiran yang diselaputi pelbagai andaian dan keraguan tanpa keyakinan, ketetapan dan ilmu yang kukuh. Perbuatan itu mengakibatkan bah besar membanjiri sebuah dataran hingga tiada seorang muslim pun yang tinggal di muka bumi ini.
   
Apatah lagi tuduhan itu terhadap pelaku maksiat yang masih wujud iman dan pengakuan dua kalimah syahadah dalam dirinya. Abu Daud meriwayatkan, Anas radhiallahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Antara tiga perkara dalam usul iman ialah menahan diri daripada mengkafirkan orang yang mengaku bahawa tiada tuhan selain Allah, kita tidak mengeluarkannya dari Islam dek semata-mata kelainan amalan. Perintah jihad berterusan sejak aku diutuskan hingga umat terakhirku memerangi Dajjal, tidak terbatal arahan itu walau semasa pemerintahan zalim ataupun adil. Beriman dengan ketentuan-ketentuan yang telah ditetapkan.”

Imam al-Haramain bercakap, “Jika dikatakan pada kita : Kafirkanlah mereka walau perkara itu tidak membawa pada kafir, maka katakanlah : Inilah kerakusan yang tidak kena tempatnya, perlakuan itu jauh dari seni ilmu dan ia merupakan tingkah laku yang kesat. Diambil dari ilmu usul tauhid : Sesiapa yang belum sampai hakikat ilmu sebenar, dia juga belum sampai tahap pengetahuan bukti-bukti untuk mengkafirkan orang lain dalam piagam (Islam).”
            
Oleh itu, kita hendaklah berhati-hati dalam setiap amaran tentang bahaya pengkafiran lebih-lebih lagi pada selain garis panduan yang disebut penjelasannya sebentar tadi kerana perkara ini sangat serius. Allah maha pemberi hidayah pada jalan yang lurus dan kepadaNya tempat kita kembali.

4 comments: